کتاب مجموعه‌ای از صفحات نوشته‌شده، مصور، چاپ‌شده یا صفحات خالی (صفحه سفید و نانوشته)؛ ساخته‌شده از جوهر، کاغذ (ورق)، پوست حیوانات یا مواد دیگر(چسب،نخ و...) است که معمولاً از یک طرف یا سمت به یکدیگر محکم شده یا متصل می‌گردند. هر صفحه در کتاب، ورق و هر سمت یا روی هر ورق، صفحه نامیده می‌شود.

به مجلّدکردن کتاب به اصطلاح صحافی گفته می‌شود. کتاب در اندازه‌های گوناگون وجود دارد. در ایران قطع رحلی، وزیری و جیبی از معروف‌ترین قطع‌های کتاب است. کوچکترین کتاب دنیاکه یک انجیل است، در موزۀ کلیسای وانک اصفهان نگهداری می‌شود. اولین کتاب به زبان فارسی در هلند و به دست یک ارمنی به زیور طبع آراسته شده است. از انواع دیگر کتاب، کتاب دیجیتالی (e-Book) است که کتاب در قالب بسته‌های نرم‌افزاری مانند پی‌دی‌اف ارائه می‌شود که وسایلی نیز به نام کتابخوان الکترونیکی مانند آمازون کیندل برای خواندن آن به کار می‌رود. نمونۀ دیگری از کتاب غیرچاپی، کتاب صوتی است.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 ارديبهشت 1395برچسب:کتاب،تعریف کتاب،کتاب چیست،, | 12:50 | نويسنده : رضوی |

در شرایط کنونی و برغم توسعه گسترده و حیرت آور فناوری های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همانند روزنامه و روزنامه خوانی همچنان جایگاه و اهمیت و نقش خود را داراست و هیچکس نمی تواند مدعی شود که روش سنتی در سایه ی شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی و کسب آگاهی قرار گرفته هرچند تکنولوژی جدید تحول عظیم و شگرفی در این عرصه ایجاد کرده است و کسی نمی تواند منکر این دگرگونی شود. 

کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد. همانطوریکه روزنامه مکتوب همچنان ویژگی و نفوذ خود را حفظ کرده و نمی توان گفت که به دلیل وجود شبکه ارتباطی مجازی و اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، از شمار خوانندگان روزنامه کاسته شده است. بلکه باید گفت که فناوری های جدید به صورت جدی به کمک روش های سنتی آمده و البته تاثیرات خود را بر میزان اطلاعات و آگاهی افراد جوامع گذارده است. 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:کتاب،کتابخوانی،فرهنگ کتابخوانی،فرهنگ کتاب،فرهنگ کتاب و کتابخوانی, | 11:16 | نويسنده : رضوی |

 

منصورآباد دشتروم (سراب خمزان )

دشتروم منطقه ایست سردسیر در جنوب یاسوج با فاصله‌ای حدود ۱۷ کیلومتری در مسیر یاسوج و بابامیدان.

این منطقه محل ییلاق مردم عشایر قاید گیوی (خواجه، آقایی، منگونی، گودسرابی، فارسی، اولاد، اولاد علی مومن) بوده که هم اکنون بسیاری از این مردم عشایری را رها کرده و بصورت روستایی در این منطقه سکنی گزیده‌اند و به شغل کشاورزی و باغداری روی آورده‌اند.

دشت روم با قرار گرفتن درحوزه آبریز کوه‌های پازنان دارای رودخانه‌ای است که در فصل بهار تا پاییز دارای آب فراوانی برای کشاورزی است. این منطقه دارای هوای دلپذیری در فصل تابستان می‌باشد که محل مناسبی برای گشت و گذار است. هم اکنون این منطقه تبدیل به کمربندی از باغات سیب وهلو و رز گردیده‌است که یکی از مراکز اصلی کشاورزی این استان بحساب می‌آید.

از مکان های گردشگری این دهستان میتوان به منطقه عشایر نشین منصور آباد،چشمه پهن،دلی بردخیاری وسواحل رودخانه آن اشاره کرد .

منصورآباد دشتروم (سراب خمزان )

منصورآباد دشتروم (سراب خمزان )

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:دشتروم،منصورآباد،سراب خمزان،سرخمزون،یاسوج،بویراحمد،کهگیلویه و بویراحمد, | 11:4 | نويسنده : رضوی |

کتابخانه مرکز آمار ایران یکی از کتابخانه های مهم تخصصی کشور در حقیقت شکل تغییریافته و علمی آرشیو آماری است که در سال 1334 همراه با تأسیس اداره کل آمار عمومی وابسته به وزارت کشور با هدف رفع نیاز جامعه استفاده کننده از اطلاعات آماری بنیان نهاده شد. آرشیو آماری، بنابر اهداف و وظایف خود، مسئولیت گردآوری و سازماندهی اطلاعات و مدارک آماری موجود در کشور را بر عهده داشت، درحقیقت آرشیو آماری، محل بایگانی و انباشت تعدادی از نشریات و مدارک آماری داخلی و خارجی بود که با روش های سنتی و بدون رعایت طبقه بندی های علمی یا موضوعی  در دسترس مراجعان قرار داشتند،اما به علت در اختیار نداشتن نیروی کارشناسی متخصص و عدم استفاده از روش های علمی برای گردآوری، طبقه بندی و سازماندهی منابع، نتوانست نقش خود را به طور مطلوب و مؤثر ایفا نماید.


Library of Statistical Centre of Iran

با تأسیس مرکز آمار ایران در سال 1344 و شروع فعالیت ها ی آماری در نظام و ساختاری جدید، اهمیت گردآوری و سازماندهی منابع آماری، مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در این راستا نام آرشیو آماری به کتابخانه و آرشیو آماری تغییر یافت و نیز تلاش هایی در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر به استفاده‌کنندگان اطلاعات آماری به عمل آمد.

 از سال 1355 کتابخانه و آرشیو آماری مرکز آمار ایران در فضایی حدود 90 متر مربع، بر اساس اساسنامه و آیین نامه های تدوین شده، با ایجاد 3 پست ثابت سازمانی و با بهره گیری از روش های نوین کتابداری نظیر سیستم رده بندی دیویی، دامنه ی فعالیت های خود را گسترده تر کرد. دیری نپایید که کتابخانه مرکز علاوه بر کارکنان مرکز، مورد توجه و استفاده ی کارشناسان سازمان های دولتی و خصوصی، دانشجویان و محققان قرار گرفت.

 حجم روزافزون منابع و گسترش مستمر مجموعه ی کتابخانه از یک سو، و نیاز وافر مراجعان به کتابخانه و کمبود امکانات لازم از سوی دیگر، لزوم فراهم آوردن امکانات و تسهیلات بیشتری را برای کتابخانه مورد تأکید قرار داد، تا اینکه در سال 1373 با تخصیص فضایی مناسب و مستقل به مساحت 380 متر مربع به گنجایش 45 نفر، با  به کارگیری از متخصـصین کتابداری و با فراهم آوردن امکانات و تسهـیلات لازم، گامی اساسی در جهت بهبود شرایـط کتابخانه برداشته شد و از آن پس کتابخانه مرکز توانست به تدریج جایـگاه ویژه ای در میان کتابخانه های تخصصی کشور احراز کند.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:کتاب،کتابخانه،ایران،کتابخانه ایران،تاریخچه کتابخانه،دشتروم،کتابخانه حافظ, | 10:16 | نويسنده : رضوی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: